Projekt

Utmaningar för service och reparation

Att fynda ett gammalt ur på en loppis eller kanske beställa på E-bay från t.ex. USA eller Ukraina är ett äventyr. Om klockan sedan är i behov av tillsyn så har vi ett fantastiskt äventyr framför oss.
Kanske är det ett vrak som inte går att rädda. Kanske är det ett fynd.
Min tanke är att lägga upp mina projekt här och dela med mig av medgångar och motgångar. Kanske kan vi lära något av varandra.

Atlantic Speedway

ca 1955

Atlantic grundades 1888 i Bettlach, Schweiz. Då hette det EKB efter grundaren Edvard Kummel från Bettlach. Firman växte från att vara 20 anställda urmakare till idag över 720st arbetare. Deras kända namn Atlantis med logotypen i form av en sextant kom 1930 i samband med en av de första vattentäta armbandsuren i världen.

Atlantis var först med funktionen ”speedswitch” vilket möjliggjorde datuminställning mycket snabbare än tidigare. Atlantic har alltid tillverkat högklassiga kvalitetsur i en mer överkomlig prisklass vilket givit dem en stor kundkrets i östra delen av Europa.

Idag gör de inga egna urverk. Alla nyare armbandsur från Atlantic innehåller nuförtiden högvalitetsverk från ETA.

Detta är en modell som heter Speedway som är en ovanligare variant på Atlantis vanligt förekommande ”Världsmästarur”. Den tillverkades ca 1955 och har en diameter på 32,5mm (35mm inklusive krona) Det är en vattentät ”Swiss antimagnetic” med 17 juveler och incablockdämpning.

Serial no: 176958

 

Voumard V2000

Voumard V2000

1964

Det är inte lätt att få fram någon historik om klocktillverkaren Voumard. Voumard Montres SA bildades 1848 i Jura regionen i Schwiez och samarbetade med många andra schweiziska klocktillverkare under mitten av 1900-talet.
Det intressanta med just detta ur är idén med ”backset” d.v.s. att uppdragskronan sitter dold på boettlocket, in mot armen.

Jaeger LeCoultre hade gjort samma sak ca 10 år tidigare, men misslyckades totalt eftersom deras dolda kronan bara kunde ställa tid, inte dra upp fjädern. Uppdraget sköttes helt av den inte fullt utvecklade automatiska bumber rotorn vilket gav en ganska mager kraftreserv. Det var inte populärt och Jaeger förlorade mycket pengar på den modellen.

Ca 1963 kom Voutard ut med sin V2000 modell, en udda fågel designmässigt, med dold krona och utvecklad funktion så att kronan både kunde ställa tid och dra upp urverket med en imponerande kraftreserv på upp till 54 timmar.

Eftersom V2000-modellen inte har något utstick genom boetten så kan hela urverket roteras åt valfritt håll. Detta kallades ”Convertible drivers watch” eftersom uret kan vridas till en vinkel som lättare möjliggör avläsning med händerna kvar på ratten.

Olma Sport

ca 1965

Olma Watch Co.

Varumärket Olma föddes den 22 januari 1926 och marknadsförde fickur som var typiska för den tiden. Sätet var på 33 rue de l’Hôpital i Fleurier. Även om  Olma nästan aldrig har gjort sina egna urverk, har varumärket ändå tidigt introducerat flera intressanta innovationer. Många tidiga modeller är stolt prydda med orden ”vattentät”. Olmas känsla för ny teknik erbjöd företaget de första modellerna med automatiska urverk redan i mitten av 1940-talet.

 

1952, med SEACUP-modellerna, dyker det upp för första gången klockor som är särskilt vattentäta tack vare specialutvecklade patent. Under senare 50- och början av 60-talet kom modellserien CARAVELLE och 1968 introducerades den högkvalitativa KINGTIME-serien för vilken Olma 1978 fick ett certifikat från Neuchatel-observatoriet som certifierar kvaliteten på exakta, förstklassiga klockor.

Detta är en Olma Sport som tillhört min morfar Erik Johansson.

Den går inte men efter en renovering skall den nog kunna ticka igång igen.

Westbury

1958

 

Diamond watch co, i Montreal, Canada registrerade namnet Westbury redan i augusti 1947. Företaget Westbury watch company Ltd. registrerades först 1963 men då hade de tillverkat klockor i över 15 år. Westbury importerade urverk från Schweiz till sina armbandsur som de satte samman i Canada.